Zodra je als juf in de klas zegt dat de kinderen een leesboek moeten pakken, begint ongeveer driekwart van de kinderen al te zuchten. Lezen is voor veel kinderen een “moetje” en niet iets wat ze leuk vinden. Enkele jaren geleden bedacht ik daarom een project dat het leesplezier bij (jonge) kinderen bevordert…

Lezen is belangrijk

De meeste leerkrachten herkennen het waarschijnlijk wel, het leesplezier is bij veel kinderen ver te zoeken. Dat is jammer, want door veel te lezen gaat het lezen niet alleen vooruit (wat dan ook weer het leesplezier bevordert ;-) ) maar de kinderen leren gemiddeld 1000 nieuwe woorden per jaar door elke dag een kwartiertje te lezen (of voorgelezen te worden). Zodra kinderen beginnen met leren lezen dan zijn ze allemaal nog heel erg enthousiast, maar bij veel kinderen zakt het leesplezier al snel terug en vinden ze er niet veel meer aan. Dat is jammer, want daardoor lezen ze ook een stuk minder. Het is een soort vicieuze cirkel, als je weinig leest, dan gaat het lezen minder goed en daardoor vind je lezen niet leuk. Daarom lees je ook weer minder en ga zo maar door.

Een leesproject

Enkele jaren geleden zag ik dat de bibliotheek een project had, genaamd “ik ben leeskampioen”. Een project dat kinderen stimuleert bij het leren lezen. Elke week leest het kind een boekje op het eigen niveau. Aan het einde van het project wordt er tijdens een feestelijke afsluiting in de bibliotheek een diploma uitgereikt. Dit leek me leuk! Maar daar had ik geen bibliotheek voor nodig, ik kon dit zelf ook wel organiseren. Daarom bedacht ik een plan voor leeskampioen. Een jaar later werd het de leesrups en inmiddels zijn het heuse leesmonstertjes.

Hoe werken de leesmonstertjes?

De leesmonstertjes zijn vrolijk gekleurde monstertjes die in de klas hangen. In hun handjes houden ze een boek waar ze met hun kraaloogjes naar kijken. De monstertjes hebben nog geen benen. Die kunnen de kinderen verdienen. In een periode van een kleine twintig weken is het de bedoeling dat de kinderen thuis minimaal twaalf boeken lezen op het eigen niveau. Zodra een boek uitgelezen is, mag het mee naar school om erover te vertellen aan de juf en/of aan de klas. Voor elk gelezen boek ontvangt het kind een stukje been, waar een “diamantje”op mag worden geplakt. Bij zes gelezen boeken is het kind op de helft en heeft hij een zilveren boekenlegger verdiend. Bij twaalf gelezen boeken is het monstertje compleet en heeft het kind een gouden boekenlegger verdiend. Natuurlijk mag het kind doorgaan met lezen (graag zelfs) en mogen de beentjes langer worden. Als de weken om zijn dan krijgen alle kinderen een echt diploma dat wordt uitgereikt door een echte kinderboekenschrijver. Natuurlijk hoort daar ook taart bij! Het project is een geweldig succes, de meeste kinderen doen erg fanatiek mee en lezen het ene na het andere boek uit. Dat zien we dan ook weer terug in de resultaten, die gaan ook vooruit, super fijn!

Missie geslaagd

We merken dat veel kinderen het lezen weer leuker gaan vinden hierdoor, want door veel te lezen, gaat het lezen beter en als je iets goed kan, dan vind je dat ook weer leuker om te doen! Dus voor groep 3 hebben we het middel om het leesplezier te verhogen wel gevonden. Tijd om eens na te denken over een leuk project voor de groepen 4, 5 en 6…


Ik ben Charlotte Habraken, 30 jaar, getrouwd met Maikel. Op 15 november 2013 is onze dochter Aukje geboren en met z’n drietjes wonen we in Brabant. Verder sta ik 2 dagen van de week voor de klas (groep 3), werk ik gemiddeld 1 dag in de week thuis mee en de rest van de week ben ik er voor Aukje.