Wat kunnen volwassenen van kinderen leren? Dat blijkt heel wat te zijn! Ik las laast deze uitspraak van Paulo Coelho:

Een kind kan een volwassene (minstens) drie dingen leren:

1. gelukkig te zijn zonder reden
2. altijd met iets bezig te zijn en
3. te weten hoe je met al je kracht kunt vragen om iets dat je wilt

Paulo Coelho

Via de sociale media heb ik een oproep gedaan om van anderen te horen wat kinderen ons kunnen leren. Meer dan 20 reacties zijn via Facebook, Twitter, LinkedIn of via email binnengekomen. Het is bijzonder om te zien dat bepaalde zaken – in dezelfde of vergelijkbare woorden -door meerdere mensen genoemd worden, zoals bijvoorbeeld: speelsheid, openheid, onbevooroordeeld kijken, nieuwsgierigheid, hier en nu genieten en leven. Waar zijn we deze – en andere – dingen kwijtgeraakt en hoe kunnen wij die als volwassenen weer aanleren? Dat is iets om over na te denken in een volgende blog!

Jolanda beschrijft in haar blog ‘Dagelijkse beslommeringen als pleegmoeder’ hoeveel haar man en zij hebben geleerd van hun zoon, die een dag de baas mocht zijn. Aan het eind van haar blog schrijft ze: En wij als verzorgers hebben veel gelachen en vooral veel geleerd…. Van hem…  Dat hij zijn eigen verantwoordelijkheid kan nemen… Dat hij een snoeperd is… En eigenlijk helemaal niet zovaak de deur uit wil… Dat het gewoon goed en gezellig is wanneer we met zijn drieën met wat lekkers erbij samen een tv-programma kijken… Anderen zouden het cocooning noemen…’ Hier kun je haar hele verhaal lezen. Ik zou zeggen doen!

David van der Kooij: Ik zeg: leren. Kinderen tonen ons wat de kern is van leergierig gedrag. Ik schrijf erover in “Roze Bril met Hinder-n-ssen”, op zijn blog staat een knipsel daaruit met de titel ‘De vroege mensch’.De blog ‘Vindingrijk’ van David is sowieso de moeite waard om tussen je favorieten te zetten!David schrijft over zijn blog: ‘Vindingrijk = inspiratie voor leerkrachten PO die met creatief denken in de dagelijkse onderwijspraktijk aan de slag willen. Geen ingewikkelde theorie (ook), maar vooral praktische lesideeën waarmee je morgen in de klas aan de slag kunt. Geef de kinderen in de klas creatieve denkkracht kado!’ Daar sluit ik me bij aan!

Hieronder komen in willekeurige volgorde de overige reacties die ik heb gekregen. Als de namen ‘rood’ zijn, kun je naar de site van de desbetreffende persoon doorklikken :-) …

Lex Hupe: Flow! En kinderen hebben een wetenschappelijke leerhouding. Hypothese uitproberen, aanpassen, weer uitproberen etc. Onbevooroordeeld kijken. Opgaan in spel. Waarom-vragen stellen. Je altijd weer opnieuw verbazen. Intens genieten.

Patricia ter Schure: Je echte mening geven. Puur zijn. Ongedwongen.

Elien Monteban: Openheid en eerlijkheid zonder schaamte!

Karin Knaap: De wereld met alle mogelijkheden – op een nog niet ingekleurde manier –  zien.

Marie Pastoor:  Ik heb geleerd van kinderen dat leven zich in het NU afspeelt….!

Peter Te Riele: Dat wordt een hele lange lijst. Ze kunnen ons zoveel leren alleen al dankzij perspectiefwisseling.

Gabriëlle de Sain: Ik leer dagelijks van mijn kinderen en dan vooral van mijn jongste zoon (bijna 11). Wat leer ik dan zoal? Relativeren, selecteren (‘dat kan ook morgen’ en vaak is dat gewoon zo) en eerlijkheid. Bij dat laatste leert hij dan weer van mij hoe je dat met de nodige tact kunt doen ;-).

Brenda Zwagerman-Eden: Een aantal dingen die in mijn hoofd opkomen als ik denk aan mijn zoontje of kinderen in het algemeen: Onbevangenheid, de wil om te ontdekken en blij zijn met kleine dingen.

Sonja Borgsteede: Kunnen dromen van iets, zonder praktische beperkingen.

Mariëlle Beckers: Genieten van de kleine dingen, verwondering. Ergens vol voor gaan en emotioneel en reageren op gevoel.

Maaike de Bruin: Speelsheid, eerlijkheid en spontaniteit.

Conny de Bont-Reijs: Kinderen zijn kanjers in het spiegelen van gedrag van hun ouders.

Tjitske Rommens: Kinderen zijn een enorme spiegel voor jezelf! Ze laten je alle facetten van je onderbewuste zien en kunnen je op deze manier veel inzicht in jezelf en je eigen handelen geven. Een mooi kadootje dus!

Katrien Laane: Kinderen zijn de helden van leven in het NU i.p.v. in de toekomst of het verleden. Voor kinderen is er geen oordeel en alleen maar nu. Dat is hun kracht!

Vanese Alberga van ‘Juf Jannie’: Kinderen kunnen zo lekker grenzenloos en onbeperkt denken. Ergens zijn wij volwassenen dat kwijtgeraakt. Wij vinden dat alles moet gebeuren en gebruikt moet worden zoals het bedoeld is. Kinderen zien iets en in hun hoofd kan er van alles mee gedaan worden en gemaakt worden. Als ik naar mijn jongetjes kijk zie ik wat ze allemaal hebben gemaakt en bedacht en vraag ik me af wat ik al die jaren had kunnen bedenken en uitvinden als ik “nog” niet op een volwassen wijze dacht.

Desirée ter Keurs: Verwonderd te zijn en je te laten verrassen door het leven om je heen. En kinderen laten hun ouders liefdevol zien, welk deel uit hun eigen kindertijd er aan toe is om geheeld te worden.

Carisia Veldstra: Ik denk heel veel, maar dan moeten we wel bereid zijn om te ‘ luisteren’. Telkens verbaas ik me weer over de grote wijsheid van kinderen waarmee ik in contact kom. Kinderen zijn zo echt en ze vragen van ons – als volwassenen – ook vooral echtheid. Je hoeft je als ouders / opvoeders niet anders of beter voor te doen dan je bent, als je maar jezelf bent en af en toe de tijd neemt om met je volle aandacht te luisteren naar je kind. Bij mijn bureau hangt een kaart met de volgende tibetaanse tekst: “Children are our real teachers. Listen carefully what they will teach you about the lost world of carefree being in the present moment.”

Paul Speijcken: Er heeft nog nooit een kind tegen mij gezegd dat ik niet recht sta, dat ik kleiner dan de meeste mannen ben. Kinderen zijn oprecht en eerlijk, ook wel eens te eerlijk waardoor je als ouder het liefst achter een kast schuilt, zoals de opmerking: ‘Die mevrouw heeft wel tien baby’s in haar buik.”Kinderen zijn puur en zuiver, hoewel ze ook snel genoeg de reacties en commentaren van ouders/opvoeders overnemen, zoals: “Als je varkensvlees eet, kom je niet in de hemel.”

Tietsje van der Linden: Spelen!

Sandra Jörgens: Openstaan voor nieuwe ervaringen en voor nieuwe mensen. Eerlijk zijn, recht vanuit het hart. Doen wat in je opkomt zonder er bij na te denken. Genieten zonder angst of schuldgevoel. Puurheid!

Bette Prakke: In het hier en nu leven en oog voor detail.

Joyce Dompig-Vasilda:  In de 27 jaar die ik ervaring heb met kinderen ( privé en werk ) heb ik leren kijken en luisteren naar kinderen. Kinderen spreken met hun ogen en volwassenen geven er woorden aan. Kinderen zijn uniek en iedere situatie is anders. Kinderen gedragen zich zoals ze dat is aangeleerd.

Ilse Groothuis: Wat ik leer van kinderen is dat wij als volwassenen veel dingen meer als spelen mogen zien. Ik wilde gisteren het blad opruimen met mijn zoontje van bijna 4. Hij een kruiwagen en hark en ik ook. Na amper 10 minuten had hij het wel gezien en wou weer naar binnen. Pas toen ik samen met hem ging mee spelen; hij in de kruiwagen tussen de blaadjes, blad over hem heen, hadden we veel meer lol en konden we ‘het karwei’ af maken;-)

Jacqueline Stigter – Tiemens: Ik dacht onmiddellijk aan deze: emoties uiten, zonder deze af te zwakken of te verzachten.

Agnes van Goolen: Durven dromen, optimisme en creativiteit.

Marielle Aerts-Geurts: Kinderen zijn puur en eerlijk, zien vaak overal het positieve van in, hebben een enorm doorzettingsvermogen (bv als iets niet lukt blijven ze het proberen ondanks dat het steeds mis gaat), kleine kinderen nemen mensen hoe ze zijn en hebben niet snel een vooroordeel.

Iedereen die heeft meegedacht; bedankt!